چاپ فوري يا همان چاپ ديجيتال که در سال 1938 به وسيله چستر کارلسون پا به عرصه ظهور گذاشت امروزه بهترين تبليغ هر چاپخانه اي شده است. بيانصافي است فقط بگوييم چاپخانه، عکاسي ها را نديده ايد در جلو سردر خود براي جلب مشتري مي نويسند چاپ فوري عکس و شمايي که عجله داريد همان روز عکس هاي اداري خود را چاپ کنيد سراغ آنها مي رويد. آري وقتي نيازي هست راهحلي براي آن پيدا مي شود. هرکجاي دنيا که باشيد ميتوانيد گوشي هوشمند خود را به دست بگيريد و با کمک اينترنت به هر چاپخانهاي در هر کشوري سفارش چاپ انتخابي خود را بدهيد و کار را همان روز تحويل بگيريد؛ عصر ديجيتال که مي گويند يعني همين.
قبل از اين که به سراغ انواع محصولات چاپي که از طريق اين چاپ سريع امکان چاپ دارند برويم، اجازه دهيد کمي درباره خود چاپ فوري و روش هاي آن و ويژگي دستگاه هايي که چنين خدمتي در حق شما مي کنند صحبت کنيم.
چاپ فوري که يک روش فتوکپي خشک است و از مايع شيميايي در آن استفاده نمي گردد الکتروفتوگرافي يا زيروگرافي است. در توضيح الکتروفتوگرافي لازم است بيان کنيم؛ در اين روش دو نوع مايع مرکب يا جامد پودري کاربرد دارد. روش اول که مايع مرکب متريال آن است در چاپ فوري به روش ديجيتال مرکبي معروف است که بهراحتي ميتوانيد براي کارهاي پرتيراژ به کار ببريد. از مرکب هاي رنگي براي جلوه دادن و نقاشي تصاوير شما استفاده مي شود. از ويژگي هاي مثبت اين روش به کيفيت بالاي چاپ و تنوع رنگ در آن بايد اشارهکنيم، در اين شيوه از رنگ هاي اسپات استفاده مي شود. ايرادي که به روش ديجيتال مرکب گرفته اند گران بودن قيمت دستگاه و همين طور محدوديت در ابعاد چاپ هست.
جامد پودري در شيوه دوم که به روش تونري در چاپ فوري معروف است کاربرد دارد. مرکب هاي پودري يا تونري متريال اين نوع چاپ است که بر روي سطح کاغذ ذوب مي شود. سرعت چاپ در اين روش بالاست که سبب محبوبيت آن در کارهاي صنعتي شده است. اگر دنبال يک سيستم چاپ ديجيتال فوري مي گرديد که کارهاي چاپي شما را در ابعاد متوسط به بهترين نحو ممکن چاپ کند روش تونري بهترين است.
اگر بخواهيم روشي که در چاپ فوري عموميت بيشتري دارد را نام ببريم؛ بايد روش جوهرافشان را معرفي کنيم که از روش الکتروفتوگرافي ديجيتالي تر شده است. روش چاپ جوهرافشان در ميان انواع چاپ فوري باکيفيت ترين محصولات چاپي را عرضه مي کند. جوهرافشان از چاپ مرکب مايع استفاده مي کند که مستقيم بر روي کاغذ مينشيند. محصولات چاپ هايي که توسط اين سيستم به دست مي آيند نسبت به ساير روش ها قابلکنترلتر است.
روش بعدي روش مورداستفاده در عکاسي هاست که آنها براي تأمين خواسته مشتريان عجول بهره مي برند؛ روشي به نام چاپ فوري نوري يا پرتوي است که از کاغذهاي ويژه حساس به نور استفاده مي کند.
روشي ديگري که آنهم در عکاسيها متداول است شيوه تصعيد رنگ است. کيفيت بالاست؛ اما هزينه هم بالاست.
روشي که در صنعت کاربرد دارد و نفوذ اين شيوه چاپ را در صنعت نشان مي دهد شيوه مارکرليزري است که از اشعه ليزر براي چاپ تصوير بر روي سطح با استفاده از سوزاندن و حرارت بهره مي برد.
روش هايي که ذکر شد شيوه هاي متداول در چاپ ديجيتال يا فوري هستند؛ اما به خاطر داشته باشيد خود دستگاه و سلامت آن در تنوع و کيفيت محصول خروجي بسيار مهم مي باشد.
چاپ فوري بايد در سايزهاي مختلف قابلعرضه باشد، شما براي تبليغات خود هم به محصولاتي که ابعاد کوچکي دارند مانند کارت ويزيت و هم به محصولاتي که ابعاد بزرگي دارند مانند بنر نياز داريد. همان طور که در قسمت بالا هم اشاره شد در تنوع و کيفيت محصول شما دستگاه چاپ اساسي ترين تأثير را دارد؛ بنابراين تصميم گرفتيم در قسمت ذيل به بيان مشخصات دستگاه چاپ مناسب بپردازيم:
يک دستگاه مناسب براي چاپ فوري دستگاهي است که بتواند چاپهايي با سايزهاي متفاوت چاپ کند. دستگاهي که امکان تنظيمات دقيقي مانند تنظيم دما را داشته و مشکلات احتمالي آن بهراحتي قابلبررسي باشد. اين دستگاه بايد امکان چاپ ظريف و شفاف تصاوير و تنوع رنگ ها را داشته باشد، در کوتاهترين زمان ممکن امکان چاپ محصولات باقيمت مناسب را فراهم کند.
چنين دستگاهي در مقابل ساير روش هاي چاپ کم نمي آورد و شما مي توانيد بر اساس نيازتان چاپ محصولاتي مانند محصولات زير را با خيال راحت به آن بسپاريد:
اولين خدمت؛ چاپ فوري کاتالوگ است. کاتالوگ که ليست محصولات شمارا براي مشتريان ذکر مي کند اگر درزماني مانند شروع نمايشگاهي و يا در خلال برگزاري آن و يا افتتاح فروشگاهتان زمان نداشتيد که سراغ روش چاپ افست برويد. نگران نباشيد؛ اين چاپ سريع هست.
چاپ فوري ست اداري درزماني که سر شما شلوغ است و بايد سريع سربرگ و پاکت و کارت ويزيت به دستتان برسد تا هويت و اعتبار کاريتان زير سؤال نرود، گزينه بسيار مناسبي براي شما خواهد بود. مخصوصاً درباره کارت ويزيت که اگر با چاپ کمتر از 1000 عدد و با استفاده از تکرنگ و نداشتن برنامه اي درباره استفاده از متريال خاص کارتان را راه مي اندازد، در چنين شرايطي چاپ فوري نسبت به چاپ افست انتخاب درست تري است.
گاهي بايد نحوه کار و مزاياي يک محصول بهسرعت براي مشتريان تشريح گردد؛ محصول جديد يا بهروز شده اي است و شما زمان نداريد، سراغ چاپ فوري بروشور برويد.
امروزه در سر چهارراه ها در حراجي آخر فصل يا زمان افتتاح يک شرکت افراد زيادي را مي بينيد که تراکت به دست ايستاده اند. تراکت درزمينه? کيفيت سخت گيري کمتري نسبت به بروشور و کاتالوگ دارد و محصولي است که هر کسبوکار کاري بالاخره کارش به آن مي افتد؛ بنابراين بهراحتي مي توانيد گزينه چاپ فوري تراکت را تيک بزنيد. در کنار تراکت، چاپ فوري فلاير هم که همان تراکت تبليغاتي است گزينه اي است که موردتوجه است.
چاپ فوري پوستر بهعنوان يکي از زيباترين هاي تلفيق هنر و تبليغات که با استفاده از جلوه هاي هنري و جذاب، بيننده و دل زيباپسند او را جادو مي کند موردي است که اگر تأکيد بسيار زيادي بر استفاده از رنگ هاي خاص نداريد و زمان شما محدود است، مي توانيد موردبررسي قرار دهيد.
چاپ فوري بنر گزينه اي است که با توجه به نياز به تبليغات خاص درباره اتفاقات ويژه اي که افتاده است و زمان براي استفاده از روش هاي چاپ ديگر محدود است، کاربرد دارد.
هر چاپخانهاي بنا بر امکانات و اهداف خود ميتواند درزمينه? استفاده از چاپ فوري در راستاي رونق کسبوکار خود فعال باشد؛ مهم اين است در کنار چاپ چه خدمات ديگري ميتواند به مشتريان خود ارائه دهد.
درباره این سایت