يکي از ابزارهاي مهم در اطلاع رساني و معرفي خدمات و کالا، چاپ کاتالوگ مي باشد. چاپ کاتالوگ يکي از راهکارهاي مفيد و مناسب براي جذب مخاطب و مشتري به شمار مي رود. کاتالوگ ها به طور معمول به صورت دفترچه اي به چاپ رسيده و به مشتريان ارايه مي گردد.


 


اصول طراحي و چاپ کاتالوگ


در عصر امروزي طراحي کاتالوگ   (Catalog Design) و امور چاپ کاتالوگ Catalog Print جهت محصولات يک شرکت تجاري که محصولات متعدد داشته و يا براي دادن خدمات به يک شرکت، طراحي و چاپ انجام مي پذيرد.طراحي کاتالوگ ها داراي زواياي مختلفي بوده که از ديد مشتري داراي اهميت نمي باشد اما براي ارائه دهنده خدمات و يا چاپخانه اي که اين مبادرت به طراحي کاتالوگ مي کند امري مهم است. طراحي کاتالوگ ها با توجه به شيوه طراحي عموما در چند لت يا سيمي يا منگنه اي چاپ مي گردند.


کاتالوگ Catalog و بروشور Brochure به يک فايل تجميع شده از کالا و يا خدمات ارائه گرديده به واسطه شرکت شما و يا سازمان‌ هاي ديگر با اطلاعات جامع و کامل مورد نياز براي ارائه دهنده کالا و خدمات اطلاق مي شود.در واقع در طراحي کاتالوگ جهت افرادي که به عنوان رابطه توليد کننده ، بازار هدف و مخاطبين مي باشند، جمع آوري و چاپ مي گردد. اينمشتريان اصولا سفارش هاي انبوهي داشته و يا افرادي هستند که وظيفه پرزنت محصول را دارند. کاتالوگ ها معمولا به صورت محدود چاپ و در اختيار خريداران و شرکت ها قرار مي گيرند. کاتالوگ ها گونه اي از تبليغات در زمينه توليد و ارائه خدمات بوده که مي توان آن ها را ايجاد کننده مستقيم و انتقال دهنده مفهوم و تاريخچه و محصولات شرکت بيان کرد. از ايجاد کاتالوگ تا کنون زمان زيادي نمي گذرد طراحي کاتالوگ نزديک به يک قرن است که رواج يافته است.


 


 


نکات کاربردي در طراحي و چاپ کاتالوگ


اولين موضوعي که بايد در طراحي و چاپ کاتالوگ مورد نظر قرار گيرد، هدف استفاده از کاتالوگ مي باشد. در طراحي کاتالوگ مي توان متناسب با نيازهاي مشتري اقدام نمود. توجه به انتظارات مخاطب در سبک طراحي مي تواند بازخورد هاي مناسب و مفيدي را در جهت معرفي و ارايه محصول يا خدمات با خود به همراه داشته باشد. به کارگيري فونت هاي محدود و مناسب در اين زمينه بسيار تاثير گذار است. براي جذاب تر کردن کاتالوگ مي توان از سه مدل فونت مختلف، اما متناسب با موضوع کاتالوگ استفاده کرد. مي توان اين فونت هاي مختلف را متناسب با عناوين اصلي، فرعي و نوشته هاي موجود در کاتالوگ مورد استفاده قرار داد. يکي از موضوعات اصلي که همواره بايد در طراحي کاتالوگ مدنظر قرار داد، بهره گيري از کاغذ مناسب مي باشد. انتخاب جنس و سايز کاغذ مي تواند بنا بر سليقه مشتري و متناسب با موضوع و کاربرد کاتالوگ انجام شود. کاغذ گلاسه 135تا 150گرم براي استفاده در صفحه هاي داخلي کاتالوگ مناسب مي باشد. همچنين استفاده از کاغذ گلاسه 250تا 300گرم براي جلد آن مي تواند به کار گرفته مي شود. رعايت اصول نگارشي، يکي ديگر از موارد مهم در طراحي کاتالوگ محسوب مي شود. متن هاي موجود در آن به منظور منتقل کردن مناسب اطلاعات به مخاطبان بسيار حائز اهميت مي باشد. از موارد تاثيرگذار ديگر در اين زمينه متناسب بودن طراحي کاتالوگ با نوع فعاليت کاري است. بر همين اساس بايد ميان نوع فعاليت کاري، محصول معرفي شده، طرح و مخاطبان، تناسب کافي وجود داشته باشد. استفاده از تکنيک هاي بصري نيز در طراحي و چاپ کاتالوگ مي ‌تواند مفيد و موثر باشد. هدف استفاده از اين تکنيک ها، جلب نظر مشتري نسبت به کالاي ارائه شده مي باشد.


 


 


 


اهميت و ضرورت چاپ کاتالوگ


امروزه اغلب مردم از طريق استفاده از فضاهاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي اطلاعات متناسب با نيازهاي خود را در کمترين زمان ممکن کسب ميکنند. با اين وجود استفاده از اين ابزارهاي ديجيتالي هميشه جوابگوي نياز آنها نمي باشد، در نتيجه در اين زمينه چاپ کاتالوگ کامل و مناسب، نياز مي شود. علاوه بر اين کاتالوگ ها به عنوان ابزاري تبليغاتي و بازاريابي کم هزينه به شمار مي روند. اين محصولات ضمن انتقال پيام تبليغاتي، جلب نظر مشتري، قابليت و قدرت افزايش فروش را دارا مي باشند. اين محصولات با مخاطبين مورد نظر خود به صورت مستقيم ارتباط ايجاد مي کنند. از کاتالوگ به عنوان ابزاري براي تحت تاثير قرار دادن مشتريان به وسيله کسب و کارهاي متفاوت استفاده مي شود. اين ابزارها به عنوان يک دفترچه راهنما براي مشتري مي باشد که خدمات و محصول مورد نظر را به او معرفي و ارائه مي نمايد. کاتالوگ براي معرفي بهتر محصول به مشتري، حاوي مطالبي منظم و سازماندهي شده براي توصيف تمام ويژگي هاي کالا است که اطلاعات دقيق و مفيد را در بر دارد.


 


هدف از چاپ کاتالوگ معرفي خدمات يا محصولات، انتقال اطلاعات مفيد و مناسب براي راهنمايي مشتري مي باشد. همچنين جذب مشتري نيز از ديگر اهداف اين محصول است. از مزاياي کاتالوگ ميتوان به در دسترس بودن، ماندگاري و همراه بودن با مشتري را نام برد.


 


چاپ کاتالوگ مخاطب پسند


در چاپ يک کاتالوگ حرفه‌اي، رعايت نکاتي ضروري است. مهم ترين گزينه ترغيب مخاطب به خواندن تمام مطالب کاتالوگ است. اين هدف از طريق دقت در چينش مطالب حاصل مي‌شود. انتخاب عناوين مناسب و جذاب و نوع چاپ در اين امر دخيل‌ است. پيش از چاپ، مرحل? صفحه‌بندي و فرم‌بندي مطرح است و دقت و تجربه در اين امر باعث مي شود تا کاتالوگ پس از چاپ در ترتيب صفحاتش ايرادي نداشته باشد، همچنين ويراستاري و وضعيت مارجين هاي برش هم در اين قسمت کنترل مي‌شود. رعايت هم? اصول در نهايت به عمل چاپ منتهي مي شود و چاپ کاتالوگ مهم‌ترين قسمت کار چاپخانه است.


منبع: www.66900700.co


 


 


                                       



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : کاتالوگ ,طراحي ,استفاده ,خدمات ,مشتري ,محصول ,طراحي کاتالوگ ,کاغذ گلاسه ,داشته باشد ,باشد همچنين ,عنوان ابزاري ,براي ارائه دهنده
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پویش اخلاقی لایوکار تفریحات سالم David نیلو رایانه قایق خاطره ها ساختمانینو اتاق سلامتی و زندگی نکس فور موزیک خدمات دانشجو